Expresky z hôr #2

Expresky z hôr #2 – Dnes Ťa pozvem do Nízkych Tatier, obzrieme sa za tatranskou prespávačkou, zažijeme útulne, predstavíme si dámske turistické topánky, budeme kráčať 9 dní divočinou, pripomenieme si 50. výročie, dáme Big Chill, prečítame niečo o medveďoch a pôjdeme na Poludnicu.

Spoločný výstup na Kráľovu hoľu

Náš ďalší spoločný výstup sa tentoraz uskutoční v Nízkych Tatrách na Kráľovej holi. Stretneme sa v Telgárte 14. augusta 2021 (sobota) o 8:45 hod. Zober kamošov aj rodinu a pridaj sa k nám. Trasa je vhodná aj pre deti. Všetky potrebné informácie nájdeš v tomto Facebook podujatí.

Z parkoviska sa vydáme spoločne na Kráľovu hoľu, každý svojim tempom tak, aby si si výlet vychutnal. Nezabudni si so sebou zobrať správnu výbavu a vhodné oblečenie. O skvelú náladu sa všetci spoločne postaráme.

Partneri podujatia: ZSSK, Birell, Union Poisťovňa a Fjällräven

Expresky z hôr #2: Spoločný výstup na Kráľovú hoľu

Prvá #hikemates tatranská prespávačka na Téryho chate

Druhý augustový víkend sa naša #hikemates partička, vybrala na skvelú tatranskú prespávačku. Naša trasa viedla cez Nový Smokovec – Hrebienok – Terynka s prenocovaním – Priečne sedlo – Zbojníčka – Nový Smokovec. Skvelí ľudia, úžasné chatárové rozpravanie a zážitky z vysokohorského života, prechod Priečneho sedla s dychberúcimi výhľadmi a vždy jedinečná “Zbojka”. To chceš! Krátke video z našej akcie nájdeš už aj na instagrame – Tatranská prespávačka

Vidíme sa na ďalšej klubovej akcii! Kam to bude? Kráľova Hoľa, Chata pod Rysmi a samozrejme oprava chodníka na Terynku.

Expresky z hôr #2:Tatranská prespávačka
Expresky z hôr #2:Tatranská prespávačka – Spoločná

#Zažiútulne – Ako pokračujeme

Spoločne s kamošmi z madebythe sme vďaka vašim príspevkom z kampane v Starlab vyzbierali krásnych 61 038 €! Veľká vďaka. Vypísali sme architektonickú súťaž, do ktorej sa prihlásilo viac ako 100 uchádzačov. Vybrali sme 3 finálne tímy, ktorým sme odovzdali zadanie.

Tímy aktuálne  pracujú na na príprave prvých návrhov a nám sa podarilo uzavrieť výber 3 lokalít, kde budú útulne stáť:

• Mihalinová (Malé Karpaty) – na trase Cesty SNP,
  • Tŕstie (Muránska Planina) – na diaľkovej trase Chodník Márie Széchy,
  • Kloptáň (Volovské vrchy) – na trase Cesty SNP.

Okrem iného pomôžeme pri rekonštrukcii útulne Ramža (celkovo pomôžeme 4 existujúcim útulniam), vytvoríme online správcu slovenských útulní, 10 útulniam darujeme základné vybavenie / náradie.

Nedávno sme pomohli pri prvej rekonštrukcii senníka pod Krstou horou s dobrovoľníkmi z OZ Sloboda pohybu. Z kampane sme prispeli na kúpu šindľov a dosiek na strechu. Viac sa o tejto akcii dozvieš tu –  Rekonštrukcia senníka.

Všetko podstatné ohľadom projektu #Zažiútulne Ti neujde na turistickeutulne.sk

Expresky z hôr #2: Rekonštrukcia senníka pod Krstou (v mapách Tlstou) horou pri Ružomberku

Recenzia topánok Hanwag FERRATA LIGHT LOW LADY

Naša Zuzka testovala outdoorovú obuv známej nemeckej značky Hanwag. Model Ferrata Light Low Lady je  členková obuv s lezeckými prvkami a dobrým komfortom pri chôdzi. Zuzka hľadala tieto 3 dôležité parametre: pevná podrážka s dobrým gripom, nepremokavosť a dostatočné dýchanie/priedušnosť.

Obuv testovala počas 5-tich mesiacov v nástupoch pod lezecké skalky s ťažkým batohom na jar, na prechádzkach v mokrom jarnom počasí, na ferratách, na túrach v oboch Fatrách a vo Vysokých Tatrách.

Ako v teste obstáli sa dozvieš tu – Recenzia topánok Hanwag FERRATA LIGHT LOW LADY

Expresky z hôr #2: Recenzia topánok Hanwag FERRATA LIGHT LOW LADY

9 dní divočinou Rudnej magistrály

V minulej časti expresiek som spomínal Rudnú magistrálu a v druhej časti máš z nej report. Dobrý deal nie? Šikovná Kamila Dulová sa vybrala na trasu vedúcu Pohronským Inovcom, Štiavnickými vrchmi, Javorianskou hornatinou, Poľanou, Veporskými a Stolickými vrchmi. Je dlhá približne 240 km / + 10 000 m. To sú fakty, ktoré sa dajú vygoogliť.

Ale aké to bude naozaj? Dozvieš sa tu – 9 dní divočinou Rudnej magistrály

Expresky z hôr #2: 9 dní divočinou Rudnej magistrály

50 rokov od výstupu Slovákov na Nanga Parbat

Tento mesiac sme si presne pred 50 rokmi, 11. júla 1971 o 13:00 hod pripomenuli  výstup slovákov na Nanga Parbat. Podaril sa Ivanovi Fialovi a Michalovi Orolinovi, ktorí zdolali tak deviatu najvyššiu a najzápadnejšiu osemtisícovku. Pred nimi nestál na osemtisícovom vrchu žiaden horolezec z bývalého Československa a ani z východnej Európy.

Medzi ďalšími účastníkmi boli Arno Puškáš, Ivan Urbanovič, Jozef Koršala, Milan Kriššák, Miroslav Jaškovský, Ivan Dieška, Jozef Psotka, Gejza Haak, Martin Madloň, Ľudovít Zahoranský, lekár Bohumír Kosmák a filmári Miloslav Filip a František Dostál.

Slovenský horolezecký spolok JAMES v časopise Horolezec (1/2021) písal o tomto významnou míľniku nášho himalajskeho horolezectva.

Článok nájdeš tu –   Nanga Parbat 1971.

Zaspomínal si aj Pavol Barabáš pri týchto vzácnych záberoch – Nanga Parbat 71

Expresky z hôr #2: 50 rokov od výstupu Slovákov na Nanga Parbat, zdroj: SHS JAMES

The Big Chill

Ak trochu sleduješ americkú bežeckú scénu, určite Ti neuniklo meno Gary Robbins. Tento sympatický kanaďan toho už celkom dosť preskákal. Má na konte zdolanie niekoľkých významných 100 míľoviek a jednu, o ktorej je aj tento krátky dokument, uskutočnil minulý rok počas pandémie.

Prvých 50 míľ zabehol po ceste a vrátil sa späť hrebeňom. Je úžasné sledovať vznik, prípravu (6 rokov) a priebeh takého projektu. Dôkladné študovanie starých máp, niekoľko neúspešných pokusov o vytvorenie logickej línie, až to napokon klapne a začne dávať zmysel.

Ak si fanúšik vyššie spomínaného, táto trištvrte-hodinka jedinečnej kanadskej divočiny bude stáť za to!

Expresky z hôr #2: Gary Robbins‘ Backyard 100 Miler – THE BIG CHILL

Prečítaj si

O medveďoch sa za poslednú dobu písalo veľmi veľa. Na túto stále viac a viac aktuálnu tému sa už vyjadril kde kto. Dnes Ti odporúčim 160 stranovú knižku, ktorú rýchlo prečítaš (na jedno posedenie, dobre tak dve). Ivan Kňaze je známi autor, fotograf a znalec slovenskej prírody. Na svojom konte má niekoľko titulov a v jeho najnovšom počine –  Do hôr za medveďom sa venuje práve našej najväčšej šelme.

Kniha je písaná formou veselých (aj menej veselých a napínavých) príbehov, ktoré Ivan zbieral niekoľko desiatok rokov. Prebdel nejednu noc a nazbieral fasinujúce skúsenosti. Venuje sa životu medveďa až do najmenších detailov – jeho zrod, cyklus života, zvyklosti, inštinkty, potravu, prejavy.

Páči sa mi, ako vyvracia mnohé skreslené predstavy a „medvedie“ mýty,  Toto všetko dopĺňajú unikátne fotografie.  Po knihe môžeš siahnuť  tu: Ivan Kňaze –  Do hôr za medveďom

Expresky z hôr #2: Ivan Kňaze – Do hôr za medveďom, zdroj: martinus.sk

Tip na trip

Poludnica je nádherná túra v prostredí s príjemnou klímou aj v horúci letný deň. Dve aj pol hodiny celkom slušného stúpania a svižného kroku, ale tie výhľady z hora stoja za to! Cestou sa strieda les, zakvitnuté lúky a malé lesné hrebienky. Hodí sa repelent – je tam veľa tiež dovolenkujúcich ovadov 🙂 . Za to sa Ti naskytne pohľad na Chopok a ostatnú časť hrebeňa Nízkych Tatier + celé Vysoké Tatry.

TrasaPoludnica okruh z Ilanova
Parametre túry – 14, 1 km / +1043 m, čas: 5:45 (pomalým fotiacim tempom)

Expresky z hôr #2: Tip na trip: Poludnica, Nízke Tatry

Foto týždňa

Počnúc dnešným vydaním expresiek z hôr #2, sa na záver rozlúčim vždy nejakou peknou / zaujímavou fotkou. Dnes som vybral nočnú oblohu nad Teryho chatou z Tatranskej prespávačky, ktorú odfotil šikovný Balázs Szarka.

Expresky z hôr #2: Mliečna dráha nad Teryho chatou, fotil @szarka.me

Pridaj sa do nášho newslettera ✉️

Budeme ti posielať super tipy na túry, nové články a iba užitočné veci. Žiaden SPAM, čestné turistické!