Najkrajšie plesá s dieťaťom v batohu

Širokospektrálna ponuka Západných Tatier poteší turistických akrobatov, ale prídu si na svoje aj menej zdatní turisti a rodiny s deťmi. Poďte s nami obzrieť malebnú Roháčsku dolinu. Celodenná turistika k Roháčskym plesám patrí medzi stredne náročné trasy, no zvládnete ju s deťmi akéhokoľvek veku a aktuálneho štýlu chôdze. Náučný chodník Roháčské plesá, vás prevedie okolo nádhernej zostavy jazierok a už od začiatku trasy vám bude ponúkať skutočne očarujúce výhľady na okolité vrcholky Roháčskeho hrebeňa.

Dostupnosť Roháčskych plies

Trasu môžete začať priamo od chaty Zverovka, prípadne z parkoviska pod Spálenou. Oba chodníky sa stretávajú na rázcestí Šindľovec. Z rázcestia vedie asfaltová cesta k poľane Adamcuľa a napokon až k Ťatliakovej chate (1360 m.n.m.).

Turistiku okolo Roháčskych plies možno zažiť krásnym vyhliadkovým okruhom, akurát treba poriešiť, ktorým smerom sa vyberiete. Ak na poľane Adamcuľa odbočíte smerom k Roháčskemu vodopádu, od najvyššieho Roháčskeho plesa vás budú deliť vyčerpávajúce výškové metre. Zostup okolo plies bude však o to príjemnejší. Ak v batohu nesiete malého turistu, z hľadiska bezpečnosti je vždy lepšie vyberať náročnejší terén pre výstup a zostupovať pohodlne. Na druhej strane, ak zvolíte trasu smerom z Ťatliakovej chaty, príjemné stúpanie okolo plies behajúce deti skôr motivuje ako „nekonečne“ strmý chodník od Roháčskeho vodopádu. Jediné negatívum môže predstavovať opakovaný výstup k chate, pokiaľ sa tu chcete občerstviť po túre.

Napokon nezabudnite na uzáveru náučného chodníka Roháčske plesá. Je otvorený iba v čase od 31. 6. do 1. 11., inak je z bezpečnostných dôvodov uzavretý.

O našej trase

Turistiku k Roháčskym plesám vyťahujem z krabice označenej ako „Obľúbené oddychovky“. Túto nálepku som jej dala ešte ako skoromama. Netušila som, že s parťákom v nosiči ma bude jej prívlastok oddychovky občas privádzať do príjemného šialenstva.

Vyberáme si okruh k Roháčskym plesám cez Ťatliakovu chatu a zídeme k Roháčskemu vodopádu i napriek náročnejšiemu zostupu. Priestranné parkovisko pod Spálenou pohodlne zhltlo naše auto výmenou za 5 euro. Vľavo od parkoviska narazíme na prvý smerovník, ktorý píše 1:20 k chate. Najskôr nás bude sprevádzať zelená značka cez príjemný les. Chodník je pohodlný a Adamko ho so svojimi len niekoľkomesačnými schopnosťami behúňa zvláda bravúrne. Bez odbočiek z chodníka k machovým porastom, šiškám a konárikom, by ste k rázcestníku Šindľovec mali dôjsť do 10 min. Avšak červená značka vás navedie na 3,5 km dlhú a teda poriadne nudnú asfaltku. My sme si užívali čaro lesa až sa nám turistika v okolí plies mierne rozmazávala, no napokon spokojný prešiel tretinu asfaltky len s naháňačkami a pochabými namotávkami na kvietky.

Približne v strede cesty k Ťatliakovej chate prídete k smerovníku Adamcuľa. Tu je možné odbočiť na modrú značku, ak zvolíte okruh v opačnom smere alebo si chcete urobiť len krátky výlet k Roháčskemu vodopádu. My pokračujeme ďalej až k chate, za ktorou hodnú chvíľu obzeráme káčatká v Ťatliakovom jazierku a vychutnávame famózne výhľady na Ostrý Roháč (2087 m.n.m) a Plačlivô (2124 m.n.m.)

Tatranským chodníkom pomedzi štíty

Vždy keď nastupujem na skaly tatranských chodníkov, spomeniem si na zvláštne milý úškrn deda, keď rozprával svoje zážitky s malou turistkou skákajúcou z kameňa na kameň. „Ako klopkajú! To sú, ale smiešne veľké kamene..“

Od chaty stúpame už typickým tatranským chodníkom popod Rákoň (1879 m.n.m.) a Volovec (2068 m.n.m.). Modrá značka končí na rázcestí v Smutnej doline, ktorá je v skutku veľkolepým ukončením Roháčskej doliny s dokonalými výhľadmi na okolité skalné steny. Je to ideálne miesto na oddych na lavičke. V tomto bode opúšťame značku, ktorá už ďalej pokračuje do Smutného sedla (1963 m.n.m.) a chytíme sa zelenej farby. Zakrátko sa ocitáme pri Prvom plese, ktoré je svojou rozlohou najväčšie. Keď sa okolo neho prejdete, nájdete tu trefne umiestnené lavičky a oplatí sa obzrieť ich výhľady.

Serpentíny nás vynášajú okolo Druhého aj Tretieho plesa. Prírodná scenéria dokonale maskuje zdvihnutie chodníka. Tesne pod Štvrtým plesom je skala, z ktorej si urobíte legendárnu fotografiu výhľadu na sýtomodré pleso.

Posledné, Štvrté pleso (1719 m.n.m.) sa rozložilo priamo uprostred Roháčskej nádhery. Podmanivá idylka plesa zrkadliaceho okolitú krásu štítov a šantiacich detí vás okamžite pohltí. Tu skladám nosič a odhadzujem svoje „zhumpľované“ telo a dojatú dušu na jednu zo skál. Ticho sledujem a cvakám do spomienok svoje šťastné dieťa, ako bez istenia prelieza horolezcov na obyčajnom kameni.

Panoramatickým „zošupom“ k Roháčskemu vodopádu

Klesanie strmými serpentínami miestami komplikuje šmykľavá suť. Opatrne zostupujeme a vychutnávame si panoramatické výhľady do Spálenej doliny. Pohľad na Hrubú kopu, Baníkov, Pachoľu, Spálenú, Salatín či Brestovú je fascinujúci. Obchádzame malé Opálové pliesko a prichádzame k rázcestníku pod Predným Zeleným.

Od rázcestia v Spálenej doline už zostupujeme schodíkmi v lese a cesta nám ubieha akosi prirýchlo. K Roháčskemu vodopádu nás privedie odbočka cez drevený mostík. Impozantnosť Roháčskeho vodopádu, ktorý je so svojimi 23 metrami najvyšším vodopádom Západných Tatier, nasajeme letmým pohľadom a utekáme z davu ľudí, ktorý systematicky postupuje pre svoj záber. Je tu však príjemný chládok a kvapky studeného potoka špliechajúce z vodopádu priam láskajú moje spálené ramená. Toto je pocit, na ktorý sústredím svoju pozornosť nekonečné kilometre asfaltky až kým sa nepresvedčím, že bude lepší nápad nechať Adamka kráčať po vlastných. Tu sa premenil jeden malý krok opačným smerom na obrovské sklamanie celej skupiny.

Predstava návštevy Múzea Oravskej dediny ešte pred odchodom z Roháčskej doliny, sa v momente rozplynula. Nahradil ju reálnejší cieľ, ktorým sa stal bufet na rázcestí Šindľovec. Napokon sa nám podarilo prehrať aj v lese. Vlastne som kapitulovala pri prvej kaluži, ale on mi na revanš venoval hneď niekoľko nezabudnuteľných spomienok..

Nezabúdajte na poistenie na hory

V Hikemates myslíme aj na outdoorových rodičov. Výhodné členstvo s komplexným poistením celej rodiny, zľavami na ubytovanie do výšky až 50% a množstvom ďalších benefitov, u nás vybavíte online a bez zbytočných starostí. Prvé dve deti do veku 15 rokov majú členstvo zdarma!! Chcem výhodné členstvo pre celú rodinu!

Som len obyčajná mama, no ak vás naše malé „expedície“ bavia či inšpirujú, rada sa s vami o naše spoločné zážitky podelím a pribalím k nim niekoľko overených baby-friendly tipov. A ak sa chcete o nás dozvedieť viac, vezmem vás na malú exkurziu do nášho života, viac tu.

Poteš seba alebo svojich blízkych Hikemates magazínom. Druhým vydaním, ťa chceme inšpirovať, aby si svoje turistické topánky nevešal na klinec, ale vydal sa do hôr aj v zime. Chcem Hikemates magazín!

Pridaj sa do nášho newslettera ✉️

Budeme ti posielať super tipy na túry, nové články a iba užitočné veci. Žiaden SPAM, čestné turistické!