martinske_hole_hikemates

Hrebeňom Lúčanskej Malej Fatry: Martinské hole aj pre menej zdatných turistov TIP NA TRIP

Jeseň patrí medzi moje obľúbené ročné obdobia a to hlavne kvôli inverziám na horách, keď je dolina ponorená v hmle, zatiaľ čo tam hore panuje úplne iný svet so slniečkom a našim slovenským morom. Minulé roky som na ne mala šťastie hlavne v novembri, a aj teraz nám bol dopriaty posledný krásny slnečný jesenný deň pred prvým snehom.

Autom takmer na vrchol

Vzhľadom na ostatných členov dnešnej prechádzky sme zvolili Martinské hole nachádzajúce sa v Lúčanskej časti Malej Fatry. Hoci máme túto lokalitu blízko, bola som tu prvýkrát. Keďže celý Turiec bol v hmle, šanca na naše vytúžené počasie sa zväčšovala. Aby sme si ušetrili stúpanie a čím skôr sa dostali hore, odviezli sme sa z Martina autom po asfaltke, ktorá je zároveň cyklochodník popri ATC Turiec. Už počas tejto trasy sa nám odhalili prvé výhľady.

Táto cesta je v lete bezproblémová, avšak v zime si treba dať pozor, keďže je regulovaná časmi – hore sa dostanete v časoch doobeda od 6,00 do 12,00 (a tiež od 19,00 do 24,00) a dole zase naopak v časoch poobede od 13,00 do 18,00 (a tiež 1,00 až 5,00).

Auto sme nechali na veľkom neplatenom parkovisku pod Chatou na Martinských holiach a ďalej sme už pokračovali peši, kde nás čakalo stúpanie vlekom. Nešlapalo sa nám ale vôbec tak zle, keďže celý čas nás už sprevádzalo slnko, inverzia a krásne výhľady od Krivánskej Malej Fatry, cez Veľkú Fatru až po Západné či Nízke Tatry.

edf_vivi

Prvé farebné vysielanie

Na vrchu vleku sa nachádza prístrešok, kde si viete sadnúť. My sme zašli kúsok ďalej po neznačenej trase, kde sme sa rozložili a užili si kávu s raňajkami s dokonalým divadlom. Potom sme sa pobrali ďalej k vysielaču Krížava. Oceľová rúrová kotvená konštrukcia stožiara má výšku 116 metrov a je podobná s vysielačom Kráľova hoľa.

Do prevádzky bol pustený v roku 1970, keď ako prvý vysielač v ČSSR začal šíriť televízny signál vo farbe. Odtiaľto pokračujeme už po červenej značke na Veľkú lúku. Takisto je možné pokračovať opačnou stranou na Minčol, kde sme boli nedávno, a tiež môžem tento vrchol len odporučiť.

Najvyšší vrchol jednej časti Malej Fatry

Veľká lúka je najvyšším vrcholom Lúčanskej časti Malej Fatry. Veľmi ma tento vrchol prekvapil, najmä svojim kruhovým výhľadom na Malú a Veľkú Fatru, Žilinskú a Turčiansku kotlinu, no i vzdialenejšie pohoria. Hrebeňom sme pokračovali ďalej na vrch Vidlica, no na chodníku cez kosodrevinu sa nachádza veľa vody a blata, a tak cestičky vedú cez preliezky z konárov kosodreviny (nikdy som si neuvedomila, že vie narásť až taká vysoká!) .

Veterno na Veternom

Z Vidlice už ďalej na Veterné vedie nádherný trávnatý vrchol, ktorý v tom období a na slniečku sa leskol ako zlatom vyšívaný. Názov pre tento vrchol je viac než príznačný, keďže vietor nás vyfúkal dostatočne. Pôvodne sme chceli potiahnuť až na Hornú lúku, no pokochali sme sa výhľadmi a vrátili sme sa späť.

Chata Javorina – občerstvenie aj prespanie

Aby sme nešli úplne po tej istej trase, z Vidlice sme zišli trošku nižšie po neznačenom chodníku pod kosodrevinou až k chate Javorina. Tu sme si dali pauzu, v tak krásny nedeľný deň sa nám ešte nechcelo ísť dole. Chata bola založená v roku 2020 na pôvodnej staršej horskej chate. Chata ponúka takisto aj ubytovanie. Vychutnali sme si skvelú šošovicovú polievku s výhľadmi na Martin a okolité kopce a spoznali nových turistických (i zvieratkovských) kamošov. Od chaty sme sa potom vrátili po žltej značke a staršej asfaltke naspäť k parkovisku.

Martinky – prechádzka aj pre menej zdatného turistu

Celá naša trasa mala asi 9km s prevýšením necelých 300 metrov a zabrala nám aj s prestávkami, fotením a vysedávaním kade tade asi 4 hodiny. Stretli sme aj dosť rodiniek s deťmi, takže si myslím, že to rozhodne je prechádzka ako stvorená pre všetkých. A určite nielen počas jesene, ale aj celého roka.

Tento blog pre #hikemates napísala veľmi milá turistka Zita Radosová, inšpiráciu z jej výletov nájdeš na jej účte na Instagrame.

Ak máš pripomienku alebo si našiel/a chybu, daj nám prosím vedieť na zuzka@hikemates.com.

Ak máš super príbeh, recenziu, reportáž či blog s eknými fotkami a chceš sa o svoje zážitky podeliť so svetom a byť inšpiráciou a motiváciou pre ostatných, pošli nám svoj text na zuzka@hikemates.com.

Radi ho zverejníme :).

Pridaj sa do nášho newslettera ✉️

Budeme ti posielať super tipy na túry, nové články a iba užitočné veci. Žiaden SPAM, čestné turistické!