Babky a Sivý vrch – slovenské Dolomity

Sivý vrch, označovaný aj ako slovenské Dolomity, je výrazný a skalnatý vrchol, ktorý nachádzajúci sa na hrebeni Západných Tatier. Tvoria ho vápence a dolomity. Svoju prezývku dostal vďaka tomu, že v jeho západnom hrebeni sa nachádzajú Radové skaly s množstvom skalných útvarov. Tie sú zabezpečené fixnými reťazami. (Pozn. trasu si vieš pozrieť tu. My pre dnešný výstup volíme však inú výstupovú trasu z Bobroveckej Vápenice, ale isto sa sem ešte vrátime v budúcnosti práve trasou cez Radové skaly) Sivý vrch vďaka svojmu kruhovému výhľadu ponúka jeden z najkrajších výhľadov na Slovensku. Mňa si (nielen) nimi veľmi získal. O tom, ako sme sa, trošku neplánovane, trošku omylom, ocitli na tomto kopci, si prečítaš v článku. 🙂

Spontánne rozhodnutia = najlepšie rozhodnutia

Väčšinou sa snažím výlety a túry plánovať aspoň pár dní dopredu. Pozrieť trasy, počasie, rozhodnúť sa, čo a ako. Ale v poslednej dobe sa na výlety rozhodujeme v sobotu o polnoci, a vždy namiesto troch alternatív vyhráva štvrtá. 😀 Tak tomu bolo aj v túto júnovú nedeľu. Pár hodín spánku a skorá ranná káva na pumpe v Martine – rituál, ktorý vždy znamená len jedno = krásny deň v milovaných kopcoch.

Voľba padla na Babky v Západných Tatrách, túra nie je dlhá, ani nie veľmi časovo náročná, máme na to celý deň. Auto nechávame na neplatenom parkovisku Bobrovecká Vápenica. Keďže máme radi okruhy, nejdeme na Babky vľavo, ale pustíme po cyklotrase – najskôr po žltej značke, ktorá neskôr sa napojí na značku zelenú. A dobre robíme, keďže stúpanie je na tejto ceste lesom miernejšie, kilometre rýchlo ubiehajú a keďže už ráno začína byť horúco, som vďačná, že ideme v tieni.

Cieľom vrch Babky. Alebo až Sivý vrch?

Pri rázcestí nad kameňolomom sa naša zelená cykloznačka a modrá od parkoviska spájajú. Už tento úsek sa mi veľmi páči. Lesné cesty, skalné útvary, modrá obloha, plus minimum ľudí… to je presne to, čo ja veru môžem. Stretávame len jeden párik so psom a rodinku s deťmi. Cez borovice sa nám naskytajú prvé výhľady na Liptov s Nízkymi Tatrami ako na dlani. Pokračujeme ďalej, trasa chvíľku nejde po ceste, ale krížom cez divočinu s vysokou trávou a stromami. Stále je viac a viac horúco, ale šlape sa nám parádne. Začínam rozmýšľať, ako mi dobre bolo na zimných túrach, alebo ako je ideálne na tých jesenných. Takéto horúčavy veľmi nemusím. Ale je tu nádherne, tak síce spotená a červená, stúpam ďalej.

Na rázcestí pod Babkami sa rozhodujeme, že je príliš pekne a máme príliš dobrý čas na to, aby sme išli len Babky hore dole. Preto pokračujeme cyklotrasou vpravo. Pôjdeme okolo chaty Červenec do sedla, a tam sa rozhodneme, čo ďalej. Ako som spomínala vyššie, väčšinou túry máme naplánované, ale v túto nedeľu zvíťazila spontánnosť. A občas aj to treba 🙂

Rozprávková Chata pod Náružím

Hoci výhľadov nie je veľa, prechádzame lesmi a lúkami, ktoré sú nádherne rozkvitnuté. Niektoré rastliny a kvietky si fotím, nepoznám ich, doma si dohľadám ich názvy. Takisto ideme okolo studničky, vody však máme dosť, tak pokračujeme. Cez mostík, cez ďalší les a sme pri Chate pod Náružím – Červenec.

Priznám sa, že o existencií tejto chaty som do teraz nevedela. Ale je naozaj krásna, viete sa tu občerstviť i prespať. Trošku ľutujem, že sme nešli opačne a cestou späť sme sa tu mohli občerstviť. Ale keď to hodnotím s odstupom času, išla by som znovu takto. Oveľa príjemnejšie stúpanie, než potom z Babiek dole prudké klesanie. Dávame si na chate krátku pauzu. Chatár sa baví s ostatnými turistami, že sa tu po okolí motajú tri medvedice s mladými. Nie som si istá, či som túto informáciu potrebovala počuť. Pri chate končí cyklotrasa a po nej hore dole na chatu to vie byť pekný nenáročný (cyklo)výlet, akurát menej výhľadov. My posilnení kofolkou pokračujeme v stúpaní po modrej značke.

Sivý vrch – jeden z najkrajších vrcholov na Slovensku

Stúpame cez lesík a kosodrevinu, čo v horúčave veľmi oceňujem. Popravde, radšej mám jesenné turistiky. Odmenou sú nám však prvé výhľad na hrebeň Západných Tatier, ktoré sa nám otvárajú a tiež krásne tatranské kvietky, ktorých je všade neúrekom. Dostávame sa do sedla Predúvratie, odkiaľ je to po zelenej značke na Sivý vrch už len hodina. Hovoríme si, že počasie nám praje, je škoda nepotiahnuť to až naň. Cesta cez kosodrevinu je miestami riadna divočina a sranda, keď sa pri prechode cítime ako v autoumyvárke. Už takmer na dosah vidíme skalnatý vrchol Sivého vrchu.

Posledný finálový úsek cez štrkovejšiu cestu a skaly dá trošku zabrať, ale tie dokonalé kruhové výhľady na hrebeň Západných Tatier, Nízkych Tatier a Liptov či Oravu sú najkrajšia odmena. Tým, že sme sa „tu ocitli omylom“, teda neplánovane, nepozerala som si dopredu fotky a videá, o to viac som bola očarená. Tak si len sadáme, vyťahujeme niečo pod zub, vodu, a nevieme sa vynadívať na okolité scenérie. Ani sa nám nechce presúvať ďalej.

Vyhliadkové Babky s Liptovom ako na dlani

Zo Sivého vrchu sa vraciame po tej istej zelenej značke do sedla Predúvratie. Odtiaľ pokračujeme už na Babky, náš pôvodný cieľ dnešného nedeľného výletu. Hoci ráno po doline cyklotrasou nám veľa výhľadov nebolo dopriatych, ale aspoň sme šlapali, tentokrát na hrebeni nám to vynahradili či už rozkvitnuté lúky, lesy, osvetlené hrebene Západiek či Babky pred nami. Tým, že sem prichádzame poobede a je horúco, nestretáme vôbec nikoho a užívame si výhľad sami.

Prudšie klesanie a zokruhovaná trasa

Z Babiek dole pokračujeme po zelenej, čo je celkom prudké klesanie. Kolenám dávame zabrať. Tu si hovorím, že sme dobre zvolili trasu a okruh, aj neplánovane. Na rázcestí pod Babkami sa celý náš okruh spája až po Rázcestie pod Kameňolomom. Tu volíme modrú značku cez les, ktorou sme dnes ešte nešli 😀 Po zostupe lesom sa dostávame sa k chatkám až na asfaltku, a popri kostolíku až k parkovisku. Celá trasa mala okolo 19km, ak ťa zaujal náš okruh, môžeš si ho pozrieť na mapách aj tu. Cestou domov sme sa zastavili ešte schladiť pri slovenskom mori – Liptovskej Mare.

Sivý vrch ma veľmi očaril, a určite sa sem plánujem vrátiť minimálne trasou z Hút cez Radove skaly. Takisto mám v pláne počas leta preskúmať a objaviť krásy aj ďalších vrcholov v Západných Tatrách. A ak máte chuť na kratší výlet či hľadáte alternatívu na túru s deťmi, pokojne zvoľte samotné Babky prípadne Chatu pod Náružím, isto to zvládnete.

Viac tipov na túry či výlety nielen po slovenských kopcoch si môžeš pozrieť aj na mojom instagrame @radoska_z 🙂

Pridaj sa do nášho newslettera ✉️

Budeme ti posielať super tipy na túry, nové články a iba užitočné veci. Žiaden SPAM, čestné turistické!