Koliba pod Pustým nie je žiadna pustatina, ale zaručené dobrodružstvo

Tento blog pre vás napísala naša nová bloggerka Petra Ďurišová. Pridaj sa aj ty k #hikemates bloggerom a podeľ sa o svoje zážitky, inšpiruj ostatných svojim príbehom! Stačí, ak pošleš email s tvojou predstavou na zuzka@hikemates.com. Tešíme sa na tvoje príbehy.

To bol zase nápad toto. Hovorili sme si celou cestou hore. Dve baby, samé, v chladný piatkový októbrový večer, sme sa vybrali prespať do útulne v Jamnickej doline. Napriek názvu útulne, Koliba pod Pustým, to žiadna pustatina nebola. Povedala by som, že pre Simonku to bola najdobrodružnejšia noc v jej živote. Takže o dobrodružstvo bolo postarané.

Mapy sme si pred cestou poriadne nepreštudovali. Hovorili sme si, že však vieme približne kam ideme a zvyšok doladíme cestou. Ale tak trochu nám nedošlo, že bez signálu to asi nepôjde. Ten skapal už na parkovisku v Račkovej doline a viac sme sa k nemu už nedostali. Teda vlastne hej, až na druhý deň na obed, po 4 hodinách šlapania na Jamnické sedlo. Signál bol fakt len na hrebeni vo výške nad 1910 m.n.m. Navyše, ako to v piatok na cestách býva, nepodarilo sa nám na parkovisko doraziť v plánovanom čase a už vtedy nám bolo jasné, že za svetla tú útulňu nenájdeme. Tak sme si ešte na parkovisku naliali vareného vínka, aby sme nezanedbali tradície a pre istotu sme sa na odvahu posilnili aj marhuľovicou.

Začiatok trasy z Račkovej doliny

Začiatok ako má byť

Podľa modrej značky, nám to malo trvať cca 2 hodiny, ale čo Vám povieme, po tme a so strachom v zadku, sme to dali za 1 hodinu 15 minút. Aj s kryplíkom ako som ja, keďže som aktuálne 5 mesiacov po operácii kolena. Ale nevadí, hlavne že som späť s ešte väčším odhodlaním a snami než predtým. No základ je, robiť hluk. Lebo my sme v tom pustom lese bohužiaľ nestretli žiadneho človeka, ale zase našťastie, ani žiadne zvieratko.

Miernym stúpaním, sme sa dostali do menšieho lesíka, kde sme na ľavej strane našli síce opustenú, ale v ten večer zároveň vysnívanú útulňu vo výške 1156 m.n.m. Toto je jedna z útulní, ktoré síce nie sú obsluhované žiadnymi chatármi, no napriek tomu, sme v nej na noc našli naozaj všetko. Teda až na teplejší spacák, však Simonka? V útulni bola piecka, trochu dreva na kúrenie, hrnce, panvice, poháre, otváraky na víno, ale aj lekárnička a nejaké tie takmer vyhorené sviečky. Odhadujeme, že tam dokáže prespať úplne bez problémov okolo 12 ľudí. Kadibudka bola asi 20 metrov od útulne a prameň vody cca 50 metrov. Čiže všetko, čo sme k prespatiu potrebovali, sme dostali.

Pár vecí sme si ale na základe tejto útulne ešte doplnili do svojho turistického zoznamu: sviečky a zápalky určite, a nejaký ten podpaľovač a správny kábel k externej nabíjačke, tiež nie sú na škodu. No a predpokladám, že Simonka si veľmi dobre zapamätá, že zobrať si v októbri do Západných Tatier spacák určený na leto, asi stačiť nebude. Teda postačuje len v prípade, že sa bude znova chcieť túliť v noci ku mne. Takže sme sa dostali k pointe. Ak chcete mať celú noc teplúčko, treba si večer nazbierať a narúbať dostatočné množstvo dreva a nebyť lenivý, a prikladať do piecky celú noc. Nás tá lenivosť večer premohla a tak sme sa museli k sebe pritúliť trochu viac než obvykle.

Nečakaná návšteva

Nielen kvôli zime, ale aj kvôli menšiemu strachu, ktorý sme fakt mali. V noci sa okolo našej útulne totižto premávali všelijaké zvieratká a naozaj nám nebolo jedno, čo sa to tam vonku deje. Ale samozrejme že sme to zvládli a ráno sme síce trochu vystrašené, ale zase šťastné skonštatovali, že to bolo jedno krásne dobrodružstvo a určite to odporúčame zažiť každému, pretože my sme tam miestami naozaj prekonávali samé seba.

A ako bonus, ranná kávička fakt stála za to. Musím pochváliť Simonku, ako profesionálne sa ráno aj večer postarala o oheň a tak sme si ju mohli ráno po asi polhodinovej príprave zaslúžene vychutnať.

Ranná kávička

Keďže v tejto útulni nikto neobsluhuje, môžete im na údržbu prispieť na číslo účtu, ktoré je v nej nalepené na papieri. My sme sa im samozrejme tiež takto poďakovali a prispeli.

Cieľ splnený – Jamnické sedlo

A hodnotenie tejto útulne? Síce nás tam nečakala žiadna pánska spoločnosť ako na tej predtým, teda ak nepočítame všetky tie zvieratká naokolo, ale útulná a vybavená bola dostatočne, takže od nás dostáva 9 bodov z 10.

GPS súradnice

šírka: 49.1792 ° SŠ

dĺžka: 19.77305 ° VD

Checklist Koliby pod Pustým

1. Obsluha: nie;
  2. Prevádzka: celoročne;
  3. Počet osôb: cca 8-10 ľudí na dreve, na ktoré si treba priniesť karimatku a spacák a mimo nich na zemi sa v pohode vyspia ďalší 6 ľudia, ale treba mať hrubšiu karimatku a v zime fakt dobrý spacák;
  4. Voda: áno – v prameni;
  5. WC: áno – kadibudka;
  6. Elektrina: nie je;
  7. Kúrenie – treba si nazbierať a narúbať vlastné drevo a potom sa tam vnútri dá zakúriť, ale nezabudnite si zápalky, nejaký papier a možno aj podpaľovač;
  8. Jedlo a pitie – dá sa uvariť v piecke, v ktorej sa aj kúri, sú tam nejaké príbory, hrnce, panvice a poháre;
  9. Mobilný signál – žiadny;
  10. Nadmorská výška – 1156 m.n.m.;
  11. Cena – platí sa len dobrovoľný príspevok prevodom na účet.

Pridaj sa do nášho newslettera ✉️

Budeme ti posielať super tipy na túry, nové články a iba užitočné veci. Žiaden SPAM, čestné turistické!

Redakcia Hikemates

Pripravujeme pre vás tie najlepšie články o prírode, vybavení a tipoch na výlety.