Sedlo pod Ostrvou – zasnežené výhľady do všetkých strán

Zimná turistika na Téryho či Zbojnícku chatu je taká klasika. Výhľady sú krásne, túra časovo pomerne náročná. Ak hľadáte o niečo rýchlejší výlet s nie menej impozantnými výhľadmi, skúste zimný výstup do Sedla pod Ostrvou. Ja som si donedávna myslela, že pre toto miesto platí zimná uzávera, takže zimná túra do tohto sedla nebola v pláne. Avšak, keď som zistila, že trasa je prístupná aj v zime, turistické priority sa razom zmenili. Už len počkať na pekné počasie, bezpečné podmienky a hor sa do hôr!

Sedlo súčasťou Tatranskej magistrály

Ako už prezrádza jeho názov, Sedlo pod Ostrvou sa rozprestiera vedľa vrcholu Ostrva medzi Popradským a Batizovským plesom. Svojou nadmorskou výškou 1966 metrov patrí medzi jedno z najvyšších turisticky dostupných miest v zimných Vysokých Tatrách. Dostať sa k nemu možno po Tatranskej magistrále z dvoch smerov. Najčastejšie a aj rýchlejšie je to z Popradského plesa. O niečo dlhšia trasa vedie z Batizovského plesa. Zaujímavou možnosťou je aj okruh Popradské pleso – Sedlo pod Ostrvou – Batizovské pleso – Sliezsky dom.

Popradské pleso

Po asfaltke aj po serpentínach

Keďže náš výstup do Sedla pod Ostrvou sme začali až v obedňajších hodinách, volili sme tú kratšiu trasu. Auto parkujeme v okolí zastávky tatranskej električky s názvom Popradské pleso. Parkovisko je tu platené a pomerne plné. Počasie je však ukážkové, predpoveď do konca dňa priaznivá a lavínová situácia stabilná. Vyberáme turistické paličky a z parkoviska sa vydávame po modrej turistickej značke smerom k Popradskému plesu. Trasa vedie po asfaltovej ceste, ktorá je striedavo mokrá a zľadovatelá. Približne v polovici cesty k Popradskému plesu nasadzujeme nesmeky a tempo po klzkej asfaltke sa nám o niečo zrýchli. Tesne pred príchodom k plesu, míňame odbočku na žltú turistickú značku vedúcu k Symbolickému cintorínu. Počas zimnej uzávery je táto cesta neprístupná. Po necelej hodinke odbočíme doprava a na krátkom úseku vedúcom po zelenej značke sa dostávame k plesu. Prechádzame popri Majláthovej chate a Chate pri Popradskom plese a dostávame sa na červenú Tatranskú magistrálu. Prechádzame cez drevený most ponad Ľadový potok, ktorý takto v zime vytvára krásnu prírodnú scenériu.

Turistický smerovník ukazuje do sedla hodinu, v zimných podmienkach to ale môže byť aj viac. Výhľady do okolia sú úžasné, zasnežené kopce nabíjajú energiou potrebnou na výstup. Stúpanie do sedla je spočiatku mierne, no po pár metroch sa náročnosť zvyšuje. V orientácii nám pomáhajú v snehu vychodené chodníčky kopírujúce serpentíny. Po pár minútach sa objavujú prvé výhľady na Popradské pleso. Prejdeme ešte zopár serpentín až sa vychodený chodník v snehu stráca. Posledných pár výškových metrov teda stúpame do kopca tak trochu “na slepo”. Cieľ už však máme na dosah aj opticky, stratiť sa teda nemôžeme.

Kúzelné  výhľady do všetkých strán

Po hodine stúpania od Popradského plesa sa dostávame do sedla. Vrcholový smerovník je žiaľ zrejme vplyvom vetra z predchádzajúcich dní zvalený. Počasie nám však stále praje a my si užívame nádherné výhľady na Popradské pleso, Zlomiskovú a Mengusovskú dolinu. Na severovýchodnej strane sa týči vrchol Tupá, za ním je Končistá. Samotný vrchol Ostrva sa od nás náchádza len pár metrov smerom na juhozápad. Nachádza sa však mimo značeného turistického chodníka, preto výstup naň nechávame na vašom zvážení.

Návrat k východiskovému bodu

Červená turistická značka v sedle kopíruje Tatranskú magistrálu. Ak by sme po nej pokračovali ďalej, dostali by sme sa postupne k Batizovskému plesu a napokon k Sliezskemu domu. Čas už však pokročil a my sa teda vraciame pôvodnou trasou naspäť k Popradskému plesu a napokon aj k parkovisku pri zastávke tatranskej električky.

Dôležité upozornenie na záver

Trasa od Popradského plesa smerom do Sedla pod Ostrvou spadá do oblasti so zvýšením lavínovým nebezpečenstvom. Pred týmto výstupom je preto veľmi dôležité skontrolovať aktuálnu lavínovú situáciu na stránkach horskej záchrannej služby. Obzvlášť po obdobiach výrazného sneženia či silného vetra hrozí zvýšené nebezpečenstvo spustenia lavín. V tomto čase sa pohyb vo vysokohorskom teréne neodporúča. Zvážte preto radšej jednoduchšie, nenáročné trasy mimo lavínový terén. Kopce a sedlá nemajú nohy a nikam nám teda neutečú.

magazin_hikemates

Pridaj sa do nášho newslettera ✉️

Budeme ti posielať super tipy na túry, nové články a iba užitočné veci. Žiaden SPAM, čestné turistické!